viernes, 23 de agosto de 2013

EL REI DEL NAS VERMELL


Vet aquí que hi havia un rei
amb el nas vermell com el bitxo
i gras com una bota de vi,
que n'era un perdut borratxí.

Tant i tant el rei bebia
que per res més no servia.
I aviat es va cansar de fer lleis i governar.
En lloc de complir el seu deure,
ell només volia beure.

Amb un rei tan poc formal
que no manava com cal,
i bebia a cor que vols,
allò era una olla de cols.

Ningú les lleis no complia,
tothom feia el que volia,
i com més el temps passava,,
més malament tot anava.

El rei tenia una filla
molt assenyada i senzilla
que en sufria d'allò més,
i li dèia ara i adés:

-Ai pare, si em voleu creure,
deixeu tot seguit de beure!

Prou li dèia la princesa
tota plena de tristesa.
El rei, no en feia cap cas
dia i nit, beu que beuràs.

Al llit, a taula i bo i dret,
a petricons o a galet,
amb copa, got o porro,
i sempre vi del millor.

La cosa molt temps durava,
però tot vé que s'acaba,
tant i tant el rei begué
que buidà tot el celler.

No va deixar gota de vi
en ampolla ni en bota
i per manca de diners
no en podia comprar més.

-Qué faré, pobre de mi,
si no tinc gota de vi!
Vaja, no m'hi sé avessar
ser un rei de secà.

Rumiant sense parar
a la fi un remei trobà.

-Per ordre de Bot I,
del més vell al més noble
es fa saber a tot el poble

qui li porti el millor vi,
mai més no haurà de patir
perquè el rei li donarà
de la princesa la mà.

En saber-ho la princesa
de poc no es mor de tristesa.
-Casar-se amb un qualsevol
quan el cor un altre em vol...

Si el pastor de la font clara
sap això que ordena el pare
me'n tindrà un disgust de mort
I quina pena, la meva sort.

Potser si el pastor ho sabia
un remei hi trobaria.
Hauré d'enviar-li un patge
que li porti aquest missatge.

Mentrestant fet el pregó
s'armà una gran conmoció.
Aviat de tot arreu,
amb carro, cavall i a peu,

Cap a cal Rei acudien
tots els qui bon vi tenien
I arribaren joves i grans
de Setcases, de Plegamans,

de Ribes, Falset i Amposta,
de la muntanya i la costa,
del Montseny i Riudellots,
i tots esperaven, tots,


guanyar l'estranya empresa
i el gran premi: la princesa.
Convençuts que millor vi
ningú podia oferir.

Mentrestant el bon pastor,
ple de desig i il.lusió
també al palau arribava
i no sabeu què guardava

ben guardat en el sarró?
doncs només un cantiró
ple d'aigua de la font clara.

-Aigua li vols da al meu pare?
si fa trenta anys que no en beu.
Veuràs com de casa et treu.
-No tinguis por, deixa'm fer
veuràs com me'n sortiré.

Començà la desfilada
de la gent allà aplegada.
El rei, amb tant batibull
no s'hi veia de cap ull.

-Permeteu-me que m'atansi,
tasteu aquest primer transi.
-Es bo, però tinc por que em cansi.

-Com aquest del Priorat
no en trobareu, majestat.
-Voleu dir que no és picat.

-Si voleu un vi suau,
la malvasia us escau.
-Trobo que no té prou grau.

-Per grau no passeu pas pena
l'Alella tomba d'esquena.
-Bebent-ne una bota plena.

-Jo us porto de l'Empordà
vi rosat com no n'hi ha.
-Ja em començo a marejar.

-Com el de Vall no n'hi ha cap,
això tot el món ho sap.
-Ai, ai, que ja em roda el cap.

-La mistela us farà bé.
-I quina soneta em ve´.

Perelada, Penedés,
vi moscatell del Vallès...
el rei, amb tanta barreja,
que bo és sabut com mareja
deixar anar un sospir i un ronc
i s'adormí com un troc.

L'endemà quan obrí l'ull
tenia el cap un embull.
Migranya, la llengua bruta,
i la boca tota eixuta.

Llavors acudí el pastor.
-No hi ha beguda millor
que aquesta que aquí veieu,
tasteu-la, si-us-plau, bebeu.

En tastar aquella aigua fresca,
el rei, tot d'una s'engresca.
De tant temps que no en tastava
que era aigua no se n'adonava.

-Quin vi més clar i més suau
no més que cap altre em plau.
No cou ni té gust de tap,
refresca i no puja al cap.

Jo cumpliré amb ma promesa,
serà per tú la princesa.

I des d'aquell dia ençà
el rei tornar a governar
i a ser tan bon rei com pare
perquè bebent aigua clara
i cumplint com el primer,
deixà de ser un rei vermell com un bitxo
i gras com una bota de vi,
que n'era un perdut borratxí.

FI.

2 comentarios:

  1. Jo tenia aquest disc, de petit. I me’l vaig aprendre de memòria. Hi he vist algunes diferències, molt poques, amb el que em vaig aprendre jo. Per exemple, crec recordar que el començament era: “Ve’t aquí que una vegada/ en temps de la gran croada/ hi havia un rei amb el nas/ vermell com un bitxo/ i gras, com una bota de vi/ que era un perdut borratxí”… Però també pot set que em falli la memòria. M’ha fet il·lusió trobar-lo a la teva pàgina!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gràcies pel teu comentari. Si, ha estat un conte molt estimat per mi i que em retorna a la infantesa

      Eliminar